Techniki sprzedaży – ich znajomość i umiejętność wykorzystywania w praktyce jest jedną z podstawowych i najważniejszych cech w życiu handlowca czy marketingowca. Jedną z bazowych technik sprzedaży jest e-mail marketing.
W niniejszym artykule zaprezentujemy techniki sprzedaży, wykorzystywane w e-mail marketingu. Podpowiemy, jak budować zaangażowanie wśród klientów sklepu on-line.
Budowanie pozytywnych relacji na linii klient – sklep internetowy, bazuje przede wszystkim na najniższej cenie produktu – jednak nie tylko cena będzie świadczyć o wysokiej jakości naszych usług. Istnieją inne metody, by wzbudzić zainteresowanie klientów.
E-mail marketing prowadzić warto – o ile prowadzimy go na tyle skutecznie, by mieć zaangażowanego odbiorcę. Jak tego dokonać?
Większość teorii na temat e-mail marketingu, zabrania zmieniać nazwę nadawcy. My jednak twierdzimy inaczej – jeżeli dana nazwa nadawcy nie sprawdziła się do tej pory, nie sprawdzi się w przyszłości. Zmiana nazwy nadawcy (lub tytułu wiadomości) to ryzykowne działanie, jednak może się opłacić. Jeżeli widzimy że OR (czyli współczynnik otwarć newslettera) jest dużo niższy od obowiązujących na dany czas trendów – jest to sygnał, by jednak zmienić nazwę nadawcy i tytuł wiadomości.
Kolejną daną statystyczną po OR, jest CTR czyli współczynnik klikalności. Jeżeli chcemy zwiększyć nie tylko liczbę otwarć wiadomości, ale i liczbę wejść na naszą stronę, warto przygotować ofertę tylko dla naszych subskrybentów. Jeżeli widzimy, że nasze wiadomości są otwierane, ale nie ma z tego przejść na naszą stronę – należy zmienić treść wiadomości. Warto wyodrębnić „aktywnych subskrybentów” i wystosować dla nich interesującą ofertę – bon na 50 zł, rabat 15% itd.
Co z nieaktywnymi subskrybentami? Usuwać ich z bazy? Większość marketingowców unika tego precedensu, jednak ograniczenie liczby subskrybentów, tylko do aktywnych, niesie za sobą liczne korzyści, jak: zmniejszenie kosztów prowadzenia kampanii e-mail marketingowej, zwiększenie wskaźników OR i CTR, a co za tym idzie – większe prawdopodobieństwo że nasza wiadomość trafi do „Katalogu głównego”, a nie do oferty. Do osób nieaktywnych można zaliczyć grupę osób, która w przeciągu (na przykład) 3 miesięcy, nie otworzyła więcej niż 20% dostarczanych od ciebie mejli. Jeżeli nie chcesz całkowicie usuwać listy tych osób, oddziel ich od aktywnych subskrybentów – zmień treść wiadomości i wysyłaj ją dużo rzadziej.
Kolejnym krokiem do sukcesu w e-mail marketingu jest personalizacja wiadomości. Nie oznacza to, że do każdej firmy czy osoby, masz pisać inną wiadomość – absolutnie nie! Nie od parady wymyślono coś takiego jak automatyzacja procesu. Jednak istnieją programy do analizowania zachowania klientów na twojej stronie – dzięki takiej analizie łatwo podzielić klientów na konkretne grupy, do których można przygotować odpowiednie komunikaty. Budowanie zaangażowania, w oparciu o dane behawioralne ma znaczenie tylko w mejlingu sprzedażowym.
Na skuteczne kampanie e-mailingowe składa się również prowadzenie kampanii na Facebooku. Bardzo prawdopodobne jest, że osoby, które zapisały się do newslettera, śledzą również dany sklep na profilu facebook – zatem prowadzenie go umocni działania sprzedażowe. Dodając nowe posty warto niekiedy, wspomnieć o informacjach zwartych w mejlingu.
Podsumowując techniki sprzedaży w e-mail marketingu, które warto znać i wykorzystać, to:
Techniki sprzedaży to rozległa dziedzina wiedzy – e-mail marketing to kropla w morzu, chociaż oczywiście wiedza i umiejętne wykorzystanie tego narzędzie z pewnością będzie opłacalne, zwłaszcza jeżeli prowadzisz sklep internetowy. Istnieje jednak o wiele więcej technik sprzedażowych, które ułatwią codzienną pracę handlowca i zwiększą jego efektywność. Zapraszamy na nasze szkolenia sprzedażowe.
Szukasz wskazówek jak lepiej i więcej sprzedawać? Pobierz e-booki, dzięki którym opanujesz najlepsze praktyki sprzedażowe od zaraz.