W Grupie Kreatywnej stawiamy na realną efektywność biznesową szkoleń. Poprzez odpowiednio dobrane i przygotowane metody rozwojowe chcemy dać Ci rozwiązania, które rozwiążą Twoje rzeczywiste problemy biznesowe i przybliżą Cię do osiągnięcia założonych celów biznesowych. Jeżeli z taką właśnie intencją zabierasz się właśnie za poszukiwanie odpowiedniego szkolenia dla handlowców lub warsztatu dla menedżerów, to dobrze trafiłeś. Przeczytanie naszego artykułu zajmie Ci raptem 7 minut, ale dzięki niemu zobaczysz co dadzą Twojej firmie porządne szkolenia biznesowe.
Jesteśmy pewni, że najprawdopodobniej wcale nie chcesz zorganizować szkolenia dla samej idei przeprowadzenia go. Przymierzasz się do tego tematu bo natrafiłeś w swojej organizacji na jakiś problem i szukasz pomysłu na jego rozwiązanie. Tym problemem może być np. spadek sprzedaży albo zbyt ślamazarny jej wzrost, zbyt duża rotacja pracowników lub niska efektywność pracy. Cokolwiek to jest to właśnie ten problem motywuje Cię do ściągnięcia eksperta do swojej firmy, prawda?
Problemy, na które natrafiamy prowadząc firmę mogą mieć różne przyczyny. Czasem przyczyną spadku sprzedaży (będziemy dalej trzymać się tego przykładu) jest zmiana przepisów prawnych, ograniczenia logistyczne lub specyfika oferowanego produktu. Każdy z tych problemów można łatwiej lub trudniej rozwiązać. Natomiast duża część przyczyn problemów firmowych wynika stąd, że ludzie czegoś nie wiedzą, albo nie potrafią zrobić lub nie mają ochoty tego zrobić. Czyli w naszym przypadku handlowcy nie wiedzą jak sprzedawać, albo umieją to tylko teoretycznie lub nie zależy im czy klient ostatecznie kupi.
I to właśnie zmiana w obszarze czynnika ludzkiego jest najtrudniejsza. Potrzebny jest specjalnie zaprojektowany proces szkoleniowy, który wymusi na ludziach zmianę ich zachowań. I wówczas prawdopodobieństwo, że sprzedaż pójdzie w górę jest znacznie większe.
Efektywne biznesowo szkolenia charakteryzują się skupieniem na konkretnym problemie – szukamy jego przyczyny w zachowaniach ludzi i proponujemy adekwatne rozwiązania. Następnym krokiem jest zdefiniowanie precyzyjnego celu i monitorowanie postępu jego realizacji. Jak widzisz, w takim ujęciu szkolenia biznesowe są procesem, a nie jednorazowym wydarzeniem. W naszej filozofii działania szkolenie (rozumiane jako spotkanie z trenerem) jest jedynie jednym z wielu elementów składowych procesu skupionego na rozwiązaniu Twojego problemu.
Sukces szkolenia biznesowego można ująć w formie zasady 40/20/40. Zasada ta głosi, że 20 procent sukcesu szkolenia zależy od momentu spotkania pracownika z trenerem, natomiast 80 procent zależy od tego wszystkiego co zadzieje się przed szkoleniem (40), jak i po szkoleniu (40).
Od dobrze dobranych treści i sposobu ich przekazania zależy pierwsza reakcja uczestnika, werbalizowana często jako „fajne szkolenie”. Tyle, że taka reakcja w żaden sposób nie wpływa na problem, który chcesz rozwiązać. Sam fakt, że coś spodobało się pracownikom nie sprawi, że od razu wdrożą to do swojej pracy. Co gorsza, z niemal 90% pewnością możemy stwierdzić, że większość z nich już po kilku dniach wróci do swoich starych nawyków. Dlatego tak ważna jest otoczka szkolenia. Odpowiednio przeprowadzone szkolenie biznesowe ma za zadanie zainicjować proces zmiany zachowań pracowników, a nie być dniem odpoczynku od zwykłej pracy albo kolejnym zadaniem, które trzeba „odfajkować”.
Aby szkolenie biznesowe mogło doprowadzić do oczekiwanej zmiany zachowania, niezbędne jest odpowiednie rozpoznanie, właściwa otoczka komunikacyjna oraz zaangażowania przełożonych, uczestników i trenera. Uczestnicy muszą rozumieć jakie są jego cele szkolenia oraz czego w związku z nim oczekuje się od nich. W tym obszarze trener ściśle współpracuje z przełożonym, który jest zaangażowany w cały proces szkoleniowy podległego zespołu. Odpowiedzialność za sukces biznesowy szkolenia spoczywa na pracownikach oraz ich przełożonym. To od ich wspólnej pracy zależy, jak będzie przebiegać proces wdrażania i utrwalania nowych zachowań.
Wdrożenie to najważniejsza i najdłuższa część szkolenia biznesowego. Ludzie w organizacji wiedzą już jaki jest cel zmiany i potencjalne korzyści (także osobiste), zostali uzbrojeni w odpowiednią wiedzę i są po treningu na sali szkoleniowej. Przed nimi czas świadomego utrwalania nowych zachowań. Na tym etapie ważna jest stała kontrola i odpowiedni nadzór menedżerski. Szkolenie biznesowe potrzebuje wskaźnika, który pozwoli ocenić efektywność tego procesu. Skoro problemem była niska sprzedaż, którą dało się uchwycić za pomocą określonego wskaźnika to wpływ procesu rozwojowego również da się zobaczyć na tym samym wskaźniku.
Dopiero tak przygotowane szkolenia biznesowe są inwestycją. To proces, który dzięki rozwiązaniu pierwotnego problemu, przyniesie wymierne rezultaty Twojej firmie. W przypadku tak zrealizowanego projektu rozwojowego można mówić o zwrocie z inwestycji (ROI).
Szukasz wskazówek jak lepiej i więcej sprzedawać? Pobierz e-booki, dzięki którym opanujesz najlepsze praktyki sprzedażowe od zaraz.